Direct naar content

Negatief zelfbeeld

Jezelf vergelijken met anderen is heel normaal. Daar is niets mis mee. Wanneer je jezelf echter voortdurend vergelijkt, vanuit jouw eigen overtuiging, dat je niet goed genoeg bent en jezelf voortdurend afkraakt, dan is er meer aan de hand.

Wat is een negatief zelfbeeld?
Een negatief zelfbeeld is bij voorbaat disfunctioneel. Dat betekent dat het beeld dat je van jezelf hebt niet klopt met de werkelijkheid. Hiervan is sprake wanneer iemand doorgaans het gevoel heeft minderwaardig of mislukt te zijn, niet slim genoeg te zijn, helemaal niets voor te stellen en er niet bij te horen. Terwijl dat niet juist is en dus niet realistisch is. Sociale situaties kunnen daardoor worden vermeden uit angst om te falen en om niet door de mand te vallen. Als buitenstaander zie je positieve eigenschappen, maar de persoon zelf ziet en voelt dat niet zo.

Kenmerken van een negatief zelfbeeld:

  • je voelt je in sociale situaties vaak niet op je gemak met anderen, die altijd beter en zelfverzekerder lijken dan jezelf.
  • je hebt het gevoel er niet bij te horen, de mindere of mislukt te zijn.
  • je vraagt je voortdurend af wat men van je vindt.
  • sociale situaties worden vaak  met veel spanning doorstaan of vermeden uit angst om te falen of door de mand te vallen.
  • je kraakt jezelf voortdurend af.
  • ook al beweert je directe omgeving dat je goed functioneert, het voelt niet zo, ze kunnen je daarvan niet overtuigen.
  • voortdurend piekeren, over wat de anderen van je vinden in sociale situaties. Of naderhand piekeren of je niet iets ‘doms’ of  ‘ongepast’ zou hebben gedaan.
  • door een negatieve kijk op jezelf, schrik je terug voor nieuwe uitdagende stappen in je leven.

Het risico van een negatief zelfbeeld:
Een negatief zelfbeeld vergroot het risico op de ontwikkeling en instandhouding van verschillende psychische stoornissen, zoals bij depressies en persoonlijkheidsproblematiek. Als je last hebt van een negatief zelfbeeld is de kans groot dat je steeds weer terugvalt in je oude klachtenpatronen. Het zit het verbeterresultaat behoorlijk in de weg. 

Werkwijze:
Een negatief zelfbeeld wordt behandeld met verschillende behandelmethoden van de cognitieve gedragstherapie, gestructureerd en doelgericht, die primair gericht zijn op het opbouwen of verstevigen van een meer realistisch positief zelfbeeld.

Tijdsinvestering
Het aantal sessies zal na de Intake van 1 uur, in de regel 12 sessies van 1 uur zijn, waarvan 45 gesprekstijd is en 15 minuten voorbereiding en nazorg. 

Duur
Bij aanvang zullen de sessies 1 keer per week plaatsvinden en vervolgens in frequentie afnemen naar 1 keer per twee weken. Soms zal er meer tijd tussen sessies gezet worden om cliënten te kunnen laten experimenteren en oefenen met zaken, in dat geval neemt de doorlooptijd toe. 

Meer weten over onze diensten op het gebied van werk?

  • Laat je e-mailadres achter en we nemen contact met je op!

Aanmelden

Voor diagnostiek, behandeling, coaching en onze andere diensten kunt u zich melden bij ons secretariaat. Dit kan telefonisch, per email of via het aanmeldformulier op onze site.