Relatietherapie

De relatie; geen statisch bouwwerk

Het huwelijk of de relatie wordt te vaak voorgesteld als een statisch bouwwerk (‘en ze leefden nog lang en gelukkig’), in plaats van een proces tussen beide partners; individuen met hun eigen wensen en verlangens, die zij al dan niet (durven) uitspreken naar elkaar. Vaak huiverig dat zij daarmee hun aanvankelijke geluk dreigen te vernietigen.

Wederzijdse emotionele verbondenheid

Bij een goede relatie is er sprake van een gevoel van wederzijdse emotionele verbondenheid. Ofwel het vanzelfsprekende bevestigende antwoord op de vraag : ‘Ben je er voor mij als ik je écht nodig heb?’ Of: ‘Ben ik veilig bij je?’ Een veilige betrouwbare hechting is, net als je geaccepteerd weten en autonomie, een fundamentele menselijke behoefte, die uiteraard ook van zeer groot belang is in een relatie.

Waar gaat relatietherapie over?

Relatietherapie gaat over de angst om deze emotionele verbondenheid te verliezen en het werk dat samen verzet moet worden, om het vertrouwen hierin weer te herstellen. Veilige verbondenheid met elkaar maakt ons sterker! Voor alles wat we in ons leven tegenkomen. Naarmate wij onze partner meer durven te vertellen waar we behoefte aan hebben zullen we ons sterker voelen.

Het niet oprecht durven communiceren, zal er namelijk op den duur toe leiden dat er gebeurt waarvoor men bang is, namelijk: dat de relatie ophoudt te bestaan.

In de relatietherapie staat bij aanvang het verkrijgen van helderheid omtrent de wensen en verlangens bij beide partners en het communiceren hiervan naar elkaar centraal. Hierdoor zal helder worden, of beiden wel of niet met elkaar verder willen, en zo ja, op welke manier dan wel.

Immers een goede relatie heeft nu eenmaal de grootste kans van slagen bij de gratie van twee redelijk evenwichtige individuen, die goed met elkaar communiceren, in vrijheid voor elkaar kiezen en in staat zijn om op gelijkwaardige voet samen op te trekken, om er juist voor elkaar te kunnen zijn wanneer de levensomstandigheden daar om vragen.

Relaties kunnen in zwaar weer terecht komen door problemen rondom:

Relatieproblemen zijn vaak mede de oorzaak voor problemen op het werk of van ziekteverzuim.

Zie de relatietest van DKP voor meer info over jouw relatie