Gezonde leefstijl

Een gezonde leefstijl leidt tot vitaliteit, die op haar beurt weer een positieve invloed heeft op de behandeling van psychische en fysieke klachten.

Vitaliteit staat voor levenskracht, enthousiasme en energie en met plezier opgaan in wat je doet. Het maakt je minder kwetsbaar voor klachten. Het genereert een houding die tegenslagen beter verdraagt en ziekte sneller doet herstellen.

Belangrijk voor een gezonde leefstijl zijn o.a. beweging, ontspanning en voeding en ook een goede nachtrust waardoor je fris en uitgerust aan de nieuwe dag kunt beginnen. Niet roken en matig drinken hoort daar ook bij.

DKP zet daarom onder meer in op beweging. Zie hiernaast bij Gezonde Leefstijl.

Lees verder over ingrediënten voor een gezonde levensstijl

Ingrediënten voor een gezonde levensstijl

Het belang van bewegen

Ons eigen lichaam is een en al beweging. Die bewegingen zijn vooral zichtbaar aan de buitenkant als we in actie komen. Maar ook binnen in ons lichaam, onzichtbaar, is er beweging. Er zijn voortdurende golven van spier- samentrekking in je darmen voor het voedseltranssport, je hartspier en je ademhalingsspieren contraheren regelmatig etc.
De bewegingen van binnen zijn cruciaal voor ons voortbestaan. Beweging heeft niet alleen effect op onze gezondheid maar is ook direct van invloed op de snelheid waarin wij fysiek en cognitief verouderen. Te weinig bewegen leidt tot een energiecrisis in ons lichaam met als gevolg meer risico om ziek te worden. Het gevolg is biologische verstoringen in het lichaam van bijvoorbeeld het bioritme, aantasting afweersysteem, lichamelijke ontstekingen etc.

Het belang van spanning én ontspanning

Het is niet verwonderlijk dat veel mensen last krijgen van een burn-out, zich chronisch vermoeid voelen of eenvoudigweg niet voldoende energie hebben om hun werk optimaal te kunnen uitvoeren. Dit heeft alles te maken met het feit dat er veel gevraagd wordt van de ‘energie batterij’, die niet tijdig en voldoende wordt opgeladen. Het gevolg is een leegloop van energie. Het menselijk lichaam wordt namelijk gedirigeerd door fysiologische wetten; waar energie wordt weggehaald, moet ook weer energie bijkomen. Wie een ideale energiecurve heeft, beschikt over een goed evenwicht tussen ontladen en weer opladen van energie. We moeten er dan ook voor zorgen dat ons energieniveau zich continu op een goed peil bevindt.

Het belang van voeding

Gezond eten klinkt heel logisch, maar is een enorme uitdaging. Als het lichaam de juiste balans van vers fruit, groente, vlees en granen ontvangt, krijgt het energie en heeft het de mogelijkheid zichzelf te herstellen waardoor je jezelf beter voelt. Voeding is en blijft persoonlijk. Ieders metabolisme is anders, en hangt ook samen met activiteiten die er op een dag worden gedaan. Daarnaast kunnen de verhoudingen tussen eiwitten, vetten en koolhydraten tussen mensen verschillen. Met name sporters zullen meer eiwitten tot zich moeten nemen. Bij een gezond eetpatroon geldt dat de calorieën in je voeding voor 40-70 procent uit koolhydraten, 20-40 procent uit vet en minstens 10 procent uit eiwitten komt. Om voldoende verschillende vitamines en mineralen binnen te krijgen, is het verder belangrijk om een gevarieerd voedingspatroon aan te houden.

Louis Wijdenbosch, fysiotherapeut en hoofdverantwoordelijk voor vitaliteit bij DKP