Direct naar content

Burn-out voorkomen

Een burn-out voorkomen is de beste manier om niet langdurig uit het arbeidsproces te vallen en privé ondergesneeuwd te raken. Het herstel van een burn-out duurt meestal wel maanden en daarom is het voorkomen ervan de beste optie. Een burn-out is vaak ingegeven door de werksituatie en daarin is er dan ook zowel voor de werknemer als voor de werkgever een rol weggelegd. Denk je dat je risico loopt om voor een lange tijd uitgeschakeld te raken dan is het tijd om actie te nemen. Dat geldt ook voor werkgevers die willen voorkomen dat personeel de kans loopt om een burn-out te krijgen. 

Wat kan ik doen om een burn-out te voorkomen?

Het is belangrijk om je lichaam en geest op tijd rust te gunnen. Tijdens je werk is het daarom belangrijk echt pauze te nemen en rustig te lunchen. Tussen de werkzaamheden door kan je momenten inlassen om je gericht op je ademhaling te focussen. Daarnaast is het van belang om voldoende te slapen en zonder schuldgevoel een keer helemaal niets te doen of dingen te doen die je blij maken. Werk niet aaneengesloten gedurende lange tijd, maar plan vrije dagen in of ga er eens een weekend tussenuit. Zo is het ook van belang om als de werktijd erop zit het werk het werk te laten. 

Wat ook helpt om een burn-out te voorkomen, is het maken van een planning. Dat zorgt voor structuur en hierdoor is het overzicht beter te bewaren. Je kan ook voor jezelf eens de tijd nemen om op te schrijven waardoor je stress ervaart en welke dingen je energie geven. Uiteraard is het van belang om voldoende te bewegen of te gaan sporten. Daarbij helpt het om een burn-out te voorkomen ook als je een gezonde levensstijl hebt aangaande voeding. Verder is het van belang om stressvolle situaties van je af te praten, zodat je niet met opgekropte gevoelens rondloopt. Het is ook mogelijk om als je denkt tegen een burn-out aan te lopen een burn-out training te volgen bij DKP.

Wat kan een werkgever doen om burn-out te voorkomen?

Als werkgever heb je er baat bij als werknemers vitaal zijn en dat er sprake is van weinig ziekteverzuim onder het personeel. Een burn-out staat bekend als een van de meest voorkomende beroepsziekten en een gemiddelde uitval daardoor leidt tot maar liefst 242 dagen ziekteverzuim. Daarom is een burn-out voorkomen voor werkgevers net zo belangrijk als voor werknemers, waarbij er verschillende maatregelen zijn te nemen. Een verpeste werksfeer is een van de belangrijke oorzaken van het ontstaan van een burn-out. 

Besteed daarom aandacht aan het creëren van een goede werksfeer met onderling respect. Dat is onder meer mogelijk door werknemers meer betrokken te laten zijn en om waardering ook echt uit te spreken. Het verdelen van de werkdruk is een meer praktische oplossing om een burn-out te voorkomen net als werknemers in de vrije tijd niet belasten met mails en andere aan werk gerelateerde zaken. Ligt er een burn-out op loer op de werkvloer dan is het ook mogelijk om professionele begeleiding in te schakelen. DKP biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid van coaching om een burn-out te voorkomen.

Hoe voorkom je stress op het werk?

Er zijn verschillende manieren om stress op het werk te voorkomen. Het is in de eerste plaats belangrijk om goed voor jezelf te zorgen, zodat je energieniveau op peil blijft. Er is altijd werk om te verrichten, maar je moet wel balans vinden tussen werk en privé. Door de knop na het werk om te zetten, laat je het werk los en stap je over op privé. Neem tijd om leuke dingen te doen met je gezin, vrienden of alleen. 

Het is verder belangrijk om op je werk ook ’nee’ te durven leren zeggen. Als je al tot over je oren in het werk zit en er komt iemand vragen of je bij een nieuw project wilt helpen, stel dan een grens. Neem ook regelmatig pauzes en maak een praatje met collega’s. Mocht het werk je te veel worden, laat dat dan weten en vraag gewoon om hulp. Leer omgaan met stress om te voorkomen dat de situatie verergert, waardoor je met een burn-out te maken kan krijgen. Er is daarvoor stress coaching te volgen bij DKP.

Hoe om te gaan met een medewerker met een burn-out?

Is een burn-out niet te voorkomen geweest en zit je medewerker nu thuis? In dat geval is het belangrijk om op een sociale manier contact te houden. Dat betekent dus niet praten over het werk, maar over andere luchtige dingen. Het contact kan wekelijks plaatsvinden en daarbij is structuur te bieden aan de medewerker door een vast contactmoment af te spreken. Houd het contact kort en geef de medewerker niet het gevoel zich te moeten verantwoorden. Laat zien dat het om belangstellend contact gaat. Uiteraard is het ook belangrijk dat er een re-integratietraject eerste spoor wordt gestart, waarbij DKP bij een burn-out door psychische klachten voorziet in een interventiepakket Terug naar Werk.

Hoe een burn-out aanpakken?

Er zijn als je met een burn-out te maken hebt, verschillende manieren om daar mee om te gaan. Het herstel van een burn-out verloopt doorgaans in fasen. De eerste fase is die van acceptatie en het nemen van rust. De tweede fase richt zich op de problemen die de spanningen en stress veroorzaken met oplossingen. De derde fase richt zich op het uitvoeren van oplossingen. Je staat er niet alleen voor, want er is vanuit DKP begeleiding mogelijk om je burn-out aan te pakken. 

Wat te doen bij een dreigende burn-out?

Bij een dreigende burn-out is het belangrijk om tijdig in te grijpen en er alles aan doen om een burn-out te voorkomen. Zit jezelf in deze situatie dan is het onder meer belangrijk om te leren omgaan met stress. Voor werkgevers geldt dat het belangrijk is om signalen tijdig te herkennen om daarna maatregelen te nemen. Ga bijvoorbeeld in gesprek met een medewerker  om in overleg te bepalen wat een oplossing is om de werkdruk te verminderen. Werkgevers hebben ook de mogelijkheid om stress te leren herkennen en stressmanagement toe te passen om een burn-out te voorkomen.

Welke oplossingen zijn er om het probleem van werkstress en een burn-out op het werk te voorkomen?

Het is belangrijk dat de werksfeer goed is net als dat de werkdruk niet te hoog moet zijn. Een open bedrijfscultuur met waardering en respect draagt bij aan een gezonde werksituatie. Luister naar medewerkers in de organisatie en let op signalen van mogelijke werkstress om indien nodig passende maatregelen te nemen. Vergroot als werkgever je eigen kennis om bij werknemers een burn-out te voorkomen en stimuleer een gezonde levensstijl. Bijvoorbeeld door vanuit het bedrijf sportieve activiteiten aan te bieden of te ondersteunen.

Welke klachten bij burn-out?

Er doen zich bij een burn-out allerlei klachten voor. Op het werk is dat bijvoorbeeld te merken aan prikkelbaarheid, slecht concentratievermogen, vermoeidheid en huilbuien. Heb je met een burn-out te maken dan pieker je veel, zijn er slaapproblemen, heb je het gevoel opgebrand te zijn en kan je met lichamelijke klachten te maken krijgen. Bijvoorbeeld met hoofdpijn, hartkloppingen, duizeligheid, beklemmende gevoel op de borst, buik- en maagpijn en nek- en schouderpijn. Een burn-out voorkomen is in alle opzichten beter, maar als je er eenmaal mee te maken hebt, is het belangrijk professionele hulp in te schakelen. Neem dan voor meer informatie contact op met DKP.

Aanmelden

Voor diagnostiek, behandeling, coaching en onze andere diensten kunt u zich melden bij ons secretariaat. Dit kan telefonisch, per email of via het aanmeldformulier op onze site.