Runningtherapie bij DKP

Runningtherapie

Runningtherapie heeft als basis, het (hard)lopen of joggen, dat in de de jaren tachtig uit de VS overwaaide en gaandeweg als een therapeutisch middel ontdekt werd tegen de meeste psychische klachten, zoals stress, burn-out, angsten en depressie. Tevens draagt het bij aan een betere fysieke gezondheid

Door voldoende lichamelijke inspanning stimuleert ons lichaam automatisch de aanmaak van de antistress hormonen endorfine en serotonine, waardoor wij ondermeer minder gevoelig worden voor stress. Van deze wetenschap maakt de zogenaamde Runningtherapie gebruik.

Al bewegend je conditie opbouwend, draagt Runningtherapie al direct bij aan een betere houding en ademhaling. De fysieke inspanning zorgt vrijwel direct voor een meer ontspannen gevoel en op den duur een betere emotionele balans in jezelf en meer vitaliteit; je voelt je opgewekter en je algehele gevoel van welbevinden zal daardoor duidelijk toenemen.

Runningtherapie zorgt er namelijk tevens voor dat je méér met je aandacht in het hier-en-nu moment bent; door je bewust(er) te worden van je ademhaling, je lijf en je omgeving waardoor je meer in staat bent om uit de sporen van je angstige en depressieve gedachten te geraken en je geest uiteindelijk tot rust te laten komen. Bovendien is het dus supergezond voor je lijf en wordt bijvoorbeeld je weerstand tegen allerlei lichamelijke kwaaltjes een stuk groter.

Runningtherapie vindt één-op-één plaats. Soms als aanvulling op psychotherapie, soms als coachingstraject, waarbij je graag buiten en in beweging jouw vragen onderzoekt. Het traject bestaat uit een totaal van 10 therapiesessies, waarbij we één keer per week afspreken.

Tijdens de eerste afspraak doen we een ademhalings- en hartcoherentiemeting en desgewenst een inspanningstest. Hierbij meten we jouw conditie en bepalen we jouw optimale inspanningsintensiteit.