Runningtherapie bij DKP

Runningtherapie

Het versterken van de fysieke conditie heeft een preventieve werking bij het mogelijk ontstaan van psychische klachten en heeft een wetenschappelijk bewezen gunstig effect op de behandeling ervan.

Door voldoende lichamelijke inspanning stimuleert ons lichaam namelijk automatisch de aanmaak van de antistress hormonen endorfine en serotonine, waardoor wij ondermeer minder gevoelig worden voor stress. Van deze wetenschap maakt de zogenaamde runningtherapie gebruik.

Runningtherapie heeft als basis, het (hard)lopen of joggen, dat in de de jaren tachtig uit de VS overwaaide en gaandeweg als een therapeutisch middel ontdekt werd tegen psychische klachten. Tevens draagt het bij aan een betere fysieke gezondheid.

Al bewegend je conditie opbouwend, draagt Runningtherapie al direct bij aan een betere houding en ademhaling. De fysieke inspanning zorgt vrijwel direct voor een meer ontspannen gevoel en op den duur een betere emotionele balans in jezelf en meer vitaliteit; je voelt je opgewekter en je algehele gevoel van welbevinden zal daardoor duidelijk toenemen.

Runningtherapie zorgt er namelijk voor dat je méér met je aandacht in het moment kunt zijn; het helpt je om uit de sporen van je angstige en depressieve gedachten te geraken en je geest tot rust te laten komen. Bovendien is het dus supergezond voor je lijf en wordt bijvoorbeeld je weerstand tegen allerlei lichamelijke kwaaltjes een stuk groter.

Runningtherapie heeft een positief effect op de meeste psychische klachten zoals stress, burnout, angsten en depressie.