Direct naar content

Mindfulness

Mindfulness is de belangrijkste component van de Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT). Ook wel Aandachtgerichte Cognitieve Therapie genoemd.

Wat is mindfulness?

Mindfulness leert mensen om zich van moment tot moment bewust te zijn van hun lichamelijke gewaarwordingen, gevoelens en gedachten.  Daardoor zijn ze beter in staat om op een juiste wijze te reageren en te handelen, in plaats van (direct) te reageren vanuit ingesleten, geconditioneerde en automatische gewoonten, waardoor psychische klachten  alleen maar in stand worden gehouden en daardoor geluk en vrijheid in de weg staan.

Oorsprong van mindfulness

Mindfulness betekent aandachtig of opmerkzaam zijn. Het komt oorspronkelijk uit de boeddhistische traditie. Het is een praktische leefwijze die in feite het hart vormt van de traditie. Het houdt in om zoveel mogelijk, met open en milde aandacht, je volledig bewust te zijn van het huidige moment-nu. Hierbij wordt o.a. de ademhaling als richtsnoer gebruikt.

Mindfulness en therapie

Sinds de jaren 90 van de vorige eeuw is mindfulness als therapie ontstaan door de samenwerking van drie cognitieve gedragstherapeuten, Segal, Williams en Teasdale, met Jon Kabat-Zinn. Laatstgenoemde werkte reeds met aandachtsmeditatie in de gezondheidszorg. Zijn definitie luidt: Mindfulness betekent aandacht geven op een speciale manier: bewust, op het moment zelf, en niet veroordelend. Daardoor bleken zijn patiënten beter in staat te zijn om niet steeds weer te vervallen in hun oude ziekmakende en ziekhoudende gedachten. Hun genezingsproces kon daardoor pas goed op gang komen.

Goede therapieresultaten

Mindfulness behoort tot de zogenaamde ‘derde generatie’ van de cognitieve gedragstherapie (CGT). Dit is de meest wetenschappelijk bewezen en effectieve therapeutische stroming. Het staat hier bekend als: Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT). Het is een psychotherapeutische behandeling die meditatietechnieken combineert met cognitieve gedragstherapie en waarmee zeer positieve resultaten worden behaald bij o.a. depressie en angsten.

Voorbeelden

Wil je weten hoe het is om een mindfulness oefening te doen? Beluister dan hieronder een van de vele audio’s die er op dit gebied zijn. Het is een ingesproken tekst van Noud de Haas, een van de eerste mindfulness beoefenaars en docenten in Nederland.

Mindfulness Adempauze (3 minuten)
Mindfulness Korte bodyscan (10 minuten)
Mindfulness Aandacht voor ademhaling (15 minuten)
Mindfulness Bodyscan (29 minuten)

Aanmelden

Voor diagnostiek, behandeling, coaching en onze andere diensten kunt u zich melden bij ons secretariaat. Dit kan telefonisch, per email of via het aanmeldformulier op onze site.