Runningtherapie

Je kunt bij DKP terecht voor Runningtherapie

Het versterken van de fysieke conditie heeft een preventieve werking bij het mogelijk ontstaan van psychische klachten en een wetenschappelijk bewezen gunstig effect op de behandeling ervan.

Door voldoende lichamelijke inspanning stimuleert ons lichaam namelijk automatisch de aanmaak van de antistress hormonen endorfine en serotonine, waardoor wij ondermeer minder gevoelig worden voor stress. Van deze wetenschap maakt de zogenaamde runningtherapie gebruik.

Runningtherapie heeft als basis, eigenlijk niets meer dan het ons bekende (hard)lopen of joggen*. Ooit als term overgewaaid in de jaren tachtig uit de VS. (Als toenmalige studenten klinische psychologie aan de VU, werden we toen doorgaans eerst getrakteerd op een rondje Bosbaan voordat het werkcollege Gedragstherapie begon, onder aanvoering van docent Arie Vrolijk). Joggen of hardlopen zorgt ervoor dat je méér met je aandacht in het moment kunt zijn; het helpt je om uit je vaste structuren van je depressieve en angstige denken te geraken en je gedachten tot rust te brengen.

Al bewegend je conditie opbouwend, draagt het al direct bij aan een betere houding en ademhaling. De fysieke inspanning zorgt vrijwel direct voor een meer ontspannen gevoel en op den duur een betere emotionele balans in jezelf en meer vitaliteit; je voelt je opgewekter en je algehele gevoel van welbevinden zal daardoor duidelijk toenemen.

*Ook andere duursporten zoals fietsen of schaatsen hebben een vergelijkbare impact. Runningtherapie heeft een positief effect op de meeste psychische aandoeningen, zoals burnout, angststoornis en depressie. En klachten als stress, vermoeidheid, slaap- en concentratieproblemen, korte lont en agressie en onverklaarde lichamelijke klachten.