DKP

Mindfulness

Bij DKP kun je terecht voor Mindfulness

 

Oorsprong van mindfulness

Mindfulness (aandachtig of opmerkzaam) komt oorspronkelijk uit de boeddhistische traditie. Het is een praktische leefwijze die in feite het hart vormt van die traditie. Dat wil zeggen: trachten om met aandacht en volledig bewustzijn in het moment-nu aanwezig te zijn. Hierbij wordt o.a. de ademhaling als richtsnoer gebruikt. Deze leefwijze maakt het o.a. mogelijk het verschil te ervaren tussen het existentiële lijden, zeg maar het lijden aan het leven zelf, datgene waar we allemaal aan lijden, – tegenslagen in het leven, zoals ziek zijn, dierbaren verliezen, ontslag krijgen -, en het neurotisch lijden, het lijden aan het lijden, doordat je je leven niet onder ogen wilt /durft te zien zoals het is. In feite hebben psychische klachten vooral te maken met dit laatste soort lijden.

Mindfulness als therapie

Sinds de jaren 90 van de vorige eeuw is mindfulness als therapie ontstaan en steeds populairder geworden door samenwerking van een drietal cognitieve gedragstherapeuten (Segal, Williams en Teasdale) met Jon Kabat-Zinn. Laatstgenoemde werkte reeds met aandachtsmeditatie in de gezondheidszorg. Zijn definitie van mindfulness luidt: Mindfulness betekent aandacht geven op een speciale manier: bewust, op het moment zelf, en niet  oordelend. Hierdoor leerden zijn patiënten om niet steeds weer te vervallen in hun oude ziekmakende en ziekhoudende gedachten die hun ziekteproces in de weg stonden.

Goede therapieresultaten

Mindfulness is inmiddels als aandachtgerichte cognitieve therapie ingelijfd door de cognitieve gedragstherapeuten, de zogenaamde ‘derde generatie’, die deze methode gebruiken voor meerdere klachten, zoals depressie en angsten. De resultaten zijn erg positief.

Voorbeelden

Mocht je willen weten hoe het is om een mindfulness-oefening te doen, dan kun je hieronder een van de vele audios beluisteren die er op dit gebied zijn. Het is een ingesproken tekst van Noud de Haas, een van de eerste mindfulness-beoefenaars en docenten in Nederland.

Adempauze (3 minuten)

Korte bodyscan (10 minuten)

Aandacht voor ademhaling (15 minuten)

Bodyscan (29 minuten)