Psychotherapie

Wat is psychotherapie?

Psychotherapie is een breed begrip en staat voor een  behandelmethode die wordt toegepast bij mensen met psychische klachten. De therapie bestaat uit gesprekken en mogelijk training met een deskundige hulpverlener: de psychotherapeut. Sinds april 1998 is het beroep van psychotherapeut wettelijk geregeld als basisberoep in de Wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (Wet BIG). In feite hoef je niet per se een psychotherapeut te zijn om op verantwoorde wijze psychotherapie te geven. Ook psychologen die de opleiding tot cognitief gedragstherapeut hebben gevolgd, zijn goede psychotherapeuten. Alleen mogen zij zich niet zo noemen omdat de term beschermd is. Anders dan psychologen NIP en GZ psychologen, opereren zijn vaak in de tweede lijn.
<p>De klachten waarvoor mensen in psychotherapie gaan zijn heel verschillend. Voorbeelden  kunnen zijn: angsten, depressies, verslavingsproblemen, fobieën en dwanghandelingen, relatieproblemen, seksuele problemen, onverwerkte rouw. Vaak het gevolg van negatieve ervaringen in het verleden.