Direct naar content

6 tips voor Stress management

Stress komt tegenwoordig steeds vaker voor. Steeds meer mensen ervaren stress op het werk, stress in hun thuissituatie, of stress door andere zaken. Nu is stress natuurlijk een behoorlijk algemeen begrip. Stress kan namelijk iets heel kleins zijn dat bijna niet voorkomt, maar stress kan ook een blijvend probleem zijn waar je constant last van hebt. In deze blog leg ik je uit hoe je aanhoudende stress kunt voorkomen, of kunt verminderen. Door je 6 praktische tips te bieden leer je hoe je stress kunt managen en hoe je blijvende stress kunt voorkomen. 

Stress management betekenis

Voordat we de 6 tips doornemen is het goed om te begrijpen wat stress eigenlijk is. Het is eigenlijk onvermijdelijk dat je een keer ergens stress van ervaart. Dat is helemaal niet erg, het kan zelfs gezond zijn. Toch moet het niet een vervelend gevoel worden dat in je hoofd sluimert en waar je in het dagelijks leven last van hebt. Als we het hebben over stress management dan bedoelen we het omgaan met de stressvolle momenten die je ervaart. Het komt erop neer dat je leert rustig te blijven als het even tegen zit, of als de situatie stressvol is. Je managet je stress. We hebben het dus niet over een situatie waarin je thuis zit en middels re-integratie weer langzaam aan het werk wilt. Laten we eens kijken naar de praktische tips die jou helpen om stress zo goed mogelijk te managen. 

1. Prioriteiten stellen

Stress ontstaat vaak als je teveel aan je hoofd hebt en je teveel tegelijk moet doen. Je ziet door de bomen het bos niet meer en weet niet meer hoe je alles klaar moet krijgen. Om stress te voorkomen helpt het om prioriteiten te stellen. Hiermee zorg je voor overzicht en dat kan weer leiden tot rust in je hoofd. Het is daarbij handig om jouw prioriteiten en taken op een papiertje te zetten. Schrijf op wat je vandaag gedaan wilt hebben en schrijf daaronder wat je het kunt uitstellen naar een andere dag. Met deze planning maak je de doelen haalbaar voor jezelf en dat zorgt voor een vermindering van stress. Het is dan ook belangrijk om je lijstje met prioriteiten kort en overzichtelijk te houden. Daarmee voorkom je dat je jezelf in de stress werkt door een oneindig lange lijst. Het laatste belangrijke punt bij het opstellen van je prioriteiten is dat je echt moet genieten van een afgeronde taak. Hierdoor krijg je een echt goed gevoel als je een taak hebt afgerond en dat geeft weer motivatie voor de volgende taak. 

2. Wandelen

Steeds vaker wordt aangetoond dat wandelen goed helpt tegen stress. Door na je werk, tijdens je werk, of voor je werk een stuk te gaan wandelen zorg je ervoor dat je je hoofd echt even leeg kunt maken. Hiermee voorkom, of verhelp je dan ook stress. Als je een rondje gaat wandelen kun je echt genieten van de omgeving en tegelijk nadenken over alles wat er in je leven speelt. Daar komt nog eens bij dat je ook sportief bezig bent. Met een lange wandeling verbrand je namelijk meer calorieën dan met een rondje hardlopen. Win-win dus!

3. Ga sporten!

De derde tip die ik voor je heb sluit goed aan op het wandelen. Sporten is een zeer effectieve methode om stress te verminderen, of stress niet eens te laten ontstaan. Je lichaam gaat namelijk ‘aan’ staan als je gaat wandelen. Door te sporten maak je gelukshormonen aan die ervoor zorgen dat je gaat ontspannen en dat je stresshormonen vanzelf minder worden. Je hoeft niet een topsporter te zijn om je stress kwijt te raken. Alleen al door één keer in de week op jouw tempo en niveau te sporten verlies je al een hoop stress. Ook hier is het natuurlijk een bijkomend voordeel dat sporten je helpt om calorieën te verbanden. Vergeet daarbij niet dat het feit dat je gezond bezig bent met je lichaam ook helpt om je in je hoofd vrijer te voelen. Meer sporten = minder stress. 

4. Relativeren 

Het kan heel waardevol zijn om eens goed uit te zoomen als je stress ervaart. Soms blijkt de stress namelijk helemaal niet nodig als je het grotere plaatje ziet. Mensen kunnen soms van iets heel kleins iets heel groots maken. Als je aan het grotere plaatje denkt kan dat veel stress voorkomen. Als je het grote plaatje ziet dan zie je waarschijnlijk iemand die zich heel druk maakt, terwijl het allemaal wel meevalt. Die rust en bezinning heb je soms nodig om je minder gestrest te voelen. Waarschijnlijk kun je door af en toe goed te relativeren ook lachen om het feit dat je je zo drukt maakt. Dan weet je zeker dat je doel is bereikt. 

5. Praat erover

Een andere goede tip is in gesprek gaan over wat jou dwars zit. Dat kan met professionals, die jou helpen bij stress coaching, maar dat kan ook gewoon met jouw naaste omgeving zijn. Door in gesprek te gaan over de dingen die jou dwars zitten en de dingen die jou stress opleveren zorg je ervoor dat je dingen in een ander perspectief gaat zien. Het relativeren komt dan weer om de hoek kijken. Iemand van buitenaf kan jou namelijk laten zien dat het uiteindelijk allemaal wel meevalt en dat je je zorgen maakt om kleine dingen. Aan de andere kant wil je niet altijd horen dat alles wel meevalt. Soms valt het namelijk niet mee. In die gevallen is in gesprek gaan met een naaste ook prettig. Je kunt gesteund worden door hem, of haar en je kunt misschien zelfs geholpen worden. 

6. Laat het niet te ver komen

De laatste tip die ik je graag mee geef is erg belangrijk. Zorg ervoor dat jouw stress niet uitmondt in psychisch verzuim op je werk, of zelfs in een burn-out. Dat is makkelijk gezegd, maar toch van groot belang. Herken het als je stress ervaart en loop er niet voor weg. Door stress niet te willen zien kan het gebeuren dat het alleen maar erger wordt en je serieuze psychische klachten ontwikkelt en dus elke vorm van verzuimpreventie in verband met je werk een gepasseerd station blijkt. Herken de symptomen vroeg en gebruik deze tips om het jezelf een stuk makkelijker te maken.

Aanmelden

Voor diagnostiek, behandeling, coaching en onze andere diensten kunt u zich melden bij ons secretariaat. Dit kan telefonisch, per email of via het aanmeldformulier op onze site.